Vision og mål
ET ALTERNATIV TIL FOLKESKOLEN
Skolens vision
Vi ser et helt livsdueligt menneske, når det forlader VHF:
- Kan begå sig i et demokratisk og globaliseret samfund
- Er livsglade, rummelige, fremstår empatiske og social kompetente med styrket selvværd
- Er nysgerrige og kritiske
- Har appetit på livet, læring og udvikling.
Trygt fællesskab
Vi vægter elevernes trivsel og fællesskab i hverdagen højt i et trygt og overskueligt læringsmiljø.
De mellemmenneskelige relationer og forældrenes engagement er fundamentet for fællesskabet.
Hvad gør vi:
- Vi fastholder og udvikler VHF’s traditioner.
- VHF’s ansatte arbejder kontinuerligt på at skabe en tryg og tillidsfuld relation til elever og forældre.
- Skaber tydelige rammer og struktur.
- VHF ønsker til stadighed at vedligeholde og udbygge de fysiske rammer så de lever op til den ønskede pædagogiske praksis.
Høj faglighed
Vi skal til enhver tid kunne stå mål med, hvad der kræves fagligt i folkeskolen.
Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns faglige kompetencer, så det får mulighed for at udnytte deres fulde potentiale.
Hvad gør vi:
- Vi benytter os af fagplaner, årsplaner og løbende strukturerede evalueringer og feedback.
- Personalet har en faglig baggrund, der gør dem i stand til at undervise på det krævede niveau.
- VHF vil løbende have fokus på udvikling af undervisningens praksis.
- VHF forventer, at forældrene i samarbejde med skolen, tager ansvar for barnets faglige udvikling.
- VHF har et ønske om, at samfundsudvikling og globalisering afspejles i undervisningen.
Kreativitet
Det kreative menneske er kendetegnet ved at være åbent, fleksibelt, nysgerrigt, engageret, højt motiveret, udholdende, kritisk og målbevidst med en høj grad af selvstændighed og jeg-styrke.
Hvad gør vi:
- VHF ønsker at anvende kreative undervisningsmetoder, periodevise forløb og projekter, så eleverne motiveres og inddrages i den daglige undervisning.
- VHF skaber rammer og rum for den impulsive og vedkommende undervisning og vejleder børnene i den kreative, æstetiske proces.
- Musik indgår som en naturlig del af hverdagen på VHF gennem morgensang og musiktilbud til alle.
Udeliv og bevægelse
VHF har udeliv og bevægelse som en integreret del af hverdagen – i undervisning såvel som i leg.
Hvad gør vi:
- VHF benytter og prioriterer at videreudvikle udenoms-arealer for at motivere øget lyst til bevægelse og oplevelser i naturen.
Værdigrundlag
På Vallekilde – Hørve Friskole (VHF) arbejder det pædagogiske personale (lærere og pædagoger) inden for nogle rammer, som børnenes forældre har skabt.
Derfor er forældrenes rolle på friskolen:
- At deltage aktivt i praktisk arbejde på friskolen
- At deltage aktivt i debatten om friskolen, og tager ejerskab, til det fælles projekt det er at drive friskole, i den tid deres børn går på Vallekilde – Hørve Friskole.
- At have deres naturlige gang på friskolen i og uden for skoletiden
- At indgå positivt og konstruktivt i samarbejdet med lærerne så skolelivet bliver en succes for alle børn.
Det pædagogiske personale på VHF opbygger en organisation og en struktur, hvor de udfører deres pædagogiske arbejde i tæt samarbejde med forældrene. Et tæt skole-hjem samarbejde er af afgørende betydning for, at arbejdet med børnene bliver succesfyldt og tilfredsstillende for begge parter.
Indlæring og læring på VHF sker gennem egen udforskning, leg, tryghed, samtale, kommunikation, følelsen af at høre til og glæden ved selv at bidrage.
Det pædagogiske personale arbejder hele tiden på at skabe et miljø for børnene hvor:
- De trygt kan gebærde sig
- De bibringes de basale færdigheder og den viden, som kræves af det samfund, de lever i
- De kan udvikle og uddanne sig i overensstemmelse med deres kompetencer
- De sikres et realistisk billede af sig selv, og opnår tillid til egen formåen.
- De har frihed til inden for givne rammer at planlægge og udføre deres handlinger
- De oplever medansvar og medbestemmelse i et forpligtende fællesskab
- De oplever glæden ved at være en del af et fællesskab
- Fantasi og leg har høj prioritet
- De har lov til at kommunikere med hele deres formåen og udtrykke deres tanker, følelser, forestillinger og viden i billeder, musik, dans, drama og ord
- De møder kompetente voksne, der er indstillet på at dele af egen viden og livserfaring, og som er gode rollemodeller
På Vallekilde – Hørve Friskole er det vigtigt at skabe meningsfulde sammenhænge, hvor det gode arbejde trives – det gode arbejde defineret ved, at det enkelte barn i fællesskabet gives mulighed for at udvikle egne kompetencer mest muligt i erkendelse af, at børn lærer forskelligt.
Slutmål, delmål og undervisningsplaner
Vallekilde – Hørve Friskole tilbyder undervisning inden for følgende fagrække.
Humanistiske fag:
Dansk på 1. – 9. klassetrin
Engelsk på 1. – 9. klassetrin
Tysk på 5. – 9. klassetrin
Historie på 4.-9.klassetrin
Samfundsfag på 8.-9. klassetrin
Undervisningen følger formål og slutmål, der er fastsat for Folkeskolen i Fælles Mål II.
Naturfag:
Matematik på 1. – 9. klassetrin
Natur/teknik på 4. – 6. klassetrin
Geografi på 7. – 9. klassetrin
Biologi på 7. – 9. klassetrin Fysik/kemi på 7. – 9. klassetrin
Praktisk/musiske fag:
Sundhed & Bevægelse på 0 – 9. klassetrin (omfatter idræt). PMU på 0.- 6. klassetrin (omfatter fagene billedkunst, håndarbejde, sløjd). Sang/Musik på 0. – 6. Klassetrin.
Valgfag:
Vi tilbyder følgende :
Frivillig musik i indskolingen
Frivillig musik på 4.-6.klassetrin
Håndværk/design, Husgerning og musik i 7. – 8. klassetrin
Scienceklub på 4. – 6. klassetrin
Obligatoriske emner:
Færdselslære varetages af dansklærerne op igennem grupperne.
Uddannelses- og erhvervsorientering varetages af dansklæreren i samarbejde med UU. Sundheds- og seksualundervisning er knyttet til natur/teknik , biologi og Sundhed & bevægelse. Undervisningen følger formål og slutmål, der er fastsat for Folkeskolen i Fælles Mål II.
UNDERVISNINGSPLAN FOR SKOLENS FAGRÆKKE(Under revidering)
Skolens undervisningsplan m.v. tager overordnet udgangspunkt i skolens formålsparagraf og i det supplerende værdigrundlag, som skolen har fastsat i henhold til § 5 stk. 9 i Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Undervisningsplanen er opbygget efter en fast skabelon:
- Skolens formål med det enkelte fag – beskrives
- Skolens slutmål for det enkelte fag- beskrives
- Skolens delmål beskrives for fagene dansk, matematik, engelsk, geografi, biologi og fysik/kemi på relevante tidspunkter i skoleforløbet
- Udviklingen i undervisningen. Der gives en beskrivelse af, hvorledes skolens delmål fører hen mod slutmålene.
På Vallekilde – Hørve Friskole tilrettelægges fagene i tre tempi:
a. Børnehaveklasse til 3. klassetrin
b. 4. – 6. klassetrin
c. 7. – 9. klassetrin
Skolens værdigrundlag giver overordnet en samlet beskrivelse af, hvilke idealer skolen har for sit arbejde.