Vision og mål
ET ALTERNATIV TIL FOLKESKOLEN
Skolens vision
På Vallekilde-Hørve Friskole og Skovbørnehave (herefter omtales skolen og friskolen samlet som VHF) er det centralt, at børn, forældre, personale og ledelse arbejder tæt sammen om at udvikle og bevare organisationens visioner og værdier ved alle at deltage aktivt, til hverdag, fest og i praktisk arbejde.
Sådan skaber vi de meningsfulde sammenhænge, hvor det robuste fællesskab kan slå rod og læring blomstre. Det er vores fællesskab, der skaber grobund for, at både børn og voksne trives, lærer og udvikler sig.
Igennem fællesskabet og i erkendelse af, at børn lærer forskelligt, arbejder vi på VHF for at det enkelte barn oplever mulighed for at udvikle egne kompetencer bedst muligt.
Dette arbejde er grundlaget for vores overordnede vision:
Danne og uddanne hele og livsduelige mennesker
- Der kan begå sig i et demokratisk og globaliseret samfund
- Som er livsglade, rummelige, fremstår empatiske og social kompetente
- Der er vidende om, at de er del af større fællesskaber
- Der har et stærkt selvværd, tillid til egne kompetencer og muligheder
- Som er nysgerrige og kritiske
- Der har appetit på livet, læring og udvikling

Denne overordnede vision hviler på fire bærende værdier:
Visionens fire værdier er på denne side udfoldet én for én.
Ved at beskrive ledelsen og personalets, forældrenes og børnenes forskellige roller i og ansvar for at praktisere hver enkelt værdi, håber vi, at understøtte arbejdet med at udvikle og drive VHF i samklang med visionen, og dermed gøre vision og værdier til hverdagens virkelighed på VHF.






Trygt fællesskab
Vi vægter elevernes trivsel og fællesskab i hverdagen højt, i et trygt og overskueligt læringsmiljø.Vores relationer med hinanden – voksne og børn, personale, ledelse og familier – og vores fælles engagement i hinanden og VHF er fundamentet for det trygge fællesskab.
På VHF arbejder vi ikke ud fra en idé om, at eleverne skal være robuste, men at fællesskabet skal være robust.
Hvordan vi gør det
Personale og ledelse:
- Vi siger godmorgen og farvel til alle, vi møder på vores vej
- Vi fastholder og udvikler VHF’s traditioner, store som små
- Vi har fokus på anerkendende kommunikation, så både børn og voksne føler sig set, hørt og forstået
- Vi tør tage den ”svære samtale” med hinanden, med børnene og med forældrene.
- Vi skaber tydelige rammer og struktur.
- Vi viser med eksempel og i tale, at vi alle er forskellige, og at den forskellighed er en styrke
- Vi gør det at tale foran en stor forsamling, at stå på en scene og fremlægge noget for andre til en del af hverdagen
- Vi viser med eksempel og i tale, at det er vigtigt at turde fejle, så man kan lære noget nyt
- Vi giver børnene frihed til at planlægge og udføre deres handlinger, inden for givne rammer
- Vi giver børnene medansvar og medbestemmelse
- Vi lærer børnene at håndtere konflikter
- Vi deler egen viden og livserfaring og er gode rollemodeller
- Vi har en mentor-ordning for nye kollegaer, nedskrevne guides til arbejdet i hhv. gruppen, teamet og VHF
- Vi skaber rum til kollega sparring
- Vi bygger bro mellem skovbørnehaven og skolen – både ved at klargøre børnene til skolelivet, og ved at klargøre skolen til skovbørnehave-børn
- Vi bruger vores makkerklasser aktivt
- Vi holder årligt to børne/skole-hjem-samtaler, to forældremøder, samt en generalforsamling.
- Vi taler ærligt og respektfuldt om udfordringer og tager proaktivt samtaler med børn, kollegaer og forældre, når samarbejdet udfordres
- Vi udsender hver uge en ugeplan til børnegruppen/klassen
Forældre:
- Vi siger godmorgen og farvel til alle, vi møder på vores vej
- Vi deltager aktivt i praktisk arbejde på friskolen
- Vi deltager aktivt i debatten om VHF
- Vi indgår positivt og konstruktivt i samarbejdet med personalet
- Vi holder os opdaterede på forældre-intra,
- Vi taler positivt og konstruktivt om personalet, ledelsen, andre forældre og børn derhjemme
- Vi kender kommunikationsvejene: Vi taler med hinanden, ikke om hinanden, og går altid først til de involverede
- Vi hjælper vores børn med at se deres andel i konflikter
- Vi tager godt imod nye familier ved at lave legeaftaler med nye børne og være del af mentor-ordningen for nye familier.
- Vi prioriterer børnegruppen/klassens fællesskab ved at afholde fælles arrangementer – også arrangementer, hvor forældrene deltager og prioriterer dermed også det gode forældrefællesskab
- Vi støtter op om legeaftaler
- Vi lytter til andres meninger – også når vi er uenige eller i konflikt
- Vi deltager aktivt i at forebygge konflikter – med personaler, andre forældre og mellem børn
Børn:
- Vi siger godmorgen og farvel til alle, vi møder på vores vej
- Vi øver os i at tale til og behandle hinanden, som vi selv gerne vil tales til og behandles
- Vi slår ikke hinanden
- Vi byder ind med vores egne meninger og lytter til andres – også når vi er uenige eller i konflikt
- Vi griner med hinanden, ikke af hinanden,
- Vi hjælper hinanden, når vi kan og beder de voksne om hjælp, når det bliver for svært.
- Vi er interesserede i, hvordan vi kan lære noget af andre, der er forskellige fra os
- Vi leger med hinanden på tværs af børnehave og skole, på tværs af klasser i skolen, og på tværs af grupperne i børnehaven
- Vi bidrager til traditioner på VHF, som vores alder gør det muligt.
- Vi tager ansvar for det makkerskab, vi er givet af VHF – guider og drager omsorg.
- Vi engagerer os i elevrådet eller elevdemokratiet, som vores alder gør det muligt
- Vi kommer med meddelelser til morgensamling
Udeliv og bevægelse
VHF har udeliv og bevægelse som en integreret del af hverdagen – i undervisning såvel som i leg, og fra Skovbørnehaven hele vejen til udskolingen.
Udeliv og bevægelse handler på VHF om at sætte kropslige fagligheder i spil, som idræt, og om at lære at færdes i og forstå vores natur. Det indebærer også et arbejde med at udvikle børnenes kropsbevidsthed og bevidsthed om nature og bæredygtighed
Hvordan vi gør det
Personale og ledelse:
- Vi underviser ude, når det giver mening – fagligt eller socialt.
- Vi bruger små greb i hverdagen som massage, at sidde stille og mærke sin krop og sine tanker, at hoppe og mærke sin puls stige og falde, at stille sig op på eller lægge sig ind under bordene og opleve nye perspektiver på rummet og verden.
- Vi sætter de naturlige talenter og faglige kompetencer på feltet, der findes i organisationen i spil igennem kollega-sparring og interne oplæg.
- Vi opsøger ny viden igennem eksterne ekspert-besøg og præsenterer børnene for fritidslivets muligheder.
- Vi benytter og prioriterer at videreudvikle udenoms-arealer for at motivere øget lyst til bevægelse og oplevelser i naturen.
- Vi har fokus på motoriks betydning for læring.
- Vi tager på ture i naturen og lokalområdet.
Forældre:
- Vi byder ind med vores viden og kompetencer.
- Vi støtter vores børn i at komme ud og bevæge sig, også i deres fritid.
- Vi sørger for at børnene har udstyr og beklædning med, der svarer til undervisningens karakter.
Børn:
- Vi leger og opholder os udenfor, både på VHF og derhjemme.
- Vi møder de forskellige former undervisningen tager med åbenhed og nysgerrighed.
- Vi øver os i at bruge vores krop til at udtrykke os med.
Kreativitet
Kreativitet sker i kunstneriske, æstetiske, musiske og literære oplevelser og i arbejdet med sit eget kreative udtryk indenfor forskellige kreative fag.
Kreativitet er også en nysgerrig og legende indstilling til livet og læring, som personalet kan bruge til at folde læring ud igennem.
Hvordan vi gør det
Personale og ledelse:
- Vi anvender kreative undervisningsmetoder, periodevise forløb og projekter, så eleverne motiveres og inddrages i den daglige undervisning.
- Vi skaber rammer og rum for den impulsive og vedkommende undervisning og vejleder børnene i den kreative, æstetiske proces.
- Musik indgår som en naturlig del af hverdagen på VHF gennem morgensang og musiktilbud til alle.
- Vi prioriterer fantasi og leg højt
- Vi skaber rammerne for, at børnene har mulighed for at kommunikere med hele deres formåen og udtrykke deres tanker, følelser, forestillinger og viden i billeder, musik, dans, drama og ord
- Vi bruger vores metodefrihed til at lade læring folde sig ud igennem små kreative processer i det daglige
Forældre:
- Vi byder ind med vores viden og kompetencer.
- Vi støtter vores børn i deres interesser.
- Vi sørger for at børnene har udstyr og beklædning med, der svarer til undervisningens karakter.
- Vi sørger for, at børnene har de materialer med til undervisningen, læreren efterspørger.
- Vi støtter vores børn i at øve sig i det, som er svært eller udfordrende.
Børn:
- Vi leger.
- Vi møder undervisningen og hinanden med nysgerrighed.
- Vi øver os i det, som er svært eller udfordrende.
- Vi øver os i at stå på en scene og i at fremvise vores kreative arbejde for de andre børn i gruppen, klassen, til samlinger og VHF-arrangementer.
Høj faglighed
Vi skal til enhver tid kunne stå mål med, hvad der kræves fagligt i folkeskolen.Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns faglige kompetencer, så alle får mulighed for at udnytte deres fulde potentiale.
Faglighed på VHF er selvfølgelig ment i forhold til de boglige fag, men det er i høj grad også de håndværksmæssige, kunstneriske og musiske fag, som vi vægter højt.
Hvordan vi gør det
Personale og ledelse:
- Vi har en høj pædagogiske faglighed.
- Vi har en faglig baggrund, der gør os i stand til at undervise i det pågældende fag og på det krævede niveau.
- Vi benytter os af pædagogiske lærerplaner, fagplaner, årsplaner og løbende strukturerede evalueringer og feedback.
- Vi har løbende fokus på udvikling af undervisningenspraksis.
- Vi prioriterer, at samfundsudvikling og globalisering afspejles i undervisningen.
- Vi har fokus på sprog – på at lærer børnene at nuancere og tilpasse deres skriftlige og mundtlige kommunikation til forskellige medier og situationer.
- Vores undervisning understøtter både almen og digital dannelse.
- Vi bruger vores metodefrihed til at udvikle undervisning, der bedst fordrer det enkelte barns læring i fællesskabet samt underbygger klassens trivsel.
- Vi tilpasser undervisningen til den enkelte elevs forudsætninger.
- Vi sikrer, at barnet får et realistisk billede af sig selv, og opnår tillid til egen formåen.
- Vi reflekterer og evaluerer løbende på undervisningsmetoder.
- Vi præsenterer eleverne for en bred vifte af mulige professioner på arbejdsmarkedet.
Forældre:
- Vi tager ansvar for vores barns faglige udvikling.
- Vi støtter barnet i at tage faglige udfordringer op og i at søge videre i de retninger, som barnet og personalet foreslår.
- Vi hjælper barnet med at møde velforberedt i skolen.
- Vi har tillid til personalets faglighed og bakker op om deres arbejde med børnene.
Børn:
- Vi er engagerede i undervisningen.
- Vi har respekt for, at vi er stærke i forskellige fagligheder, lærer af og hjælper hinanden.
- Vi beder om hjælp, når noget er svært.
- Vi laver lektier.
- Vi er interesserede i at lære, hvordan vi kan nuancere og tilpasse vores sprog, så vi kan få vores budskab frem til forskellige modtagere.
- Vi mindre hinanden om, at lærerne og pædagogerne er her for at hjælpe os.
- Vi øver os i at fremlægge vores faglige arbejde for en forsamling – i gruppen, klassen, til samlinger og VHF-arrangementer.